För att undvika att göra dig skyldig till brott bör du ansöka om handräckning hos KFM

Hej jag har ett problem jag vill fråga er om min fd sambo vägrar omge mej mina kläder o diverse andra grejer som jag måste ha snarast ber om råd hur jag ska gå till väga med detta på bästa sätt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har inte rätt att exempelvis att gå in i din fb sambos bostad och hämta sakerna, trots att sakerna är dina. Ifall din fd sambo inte vill ha dig i bostaden gör du dig då skyldig till hemfridsbrott. Ifall du själv tar tillbaka sakerna riskerar du även att göra dig skyldig till brottet självtäkt. Detta eftersom du rubbar din fd sambos besittning över sakerna, vilket inte får göras hur som helst trots att sakerna är dina. Ifall din fd sambo samtycker till att du kommer in i huset och/eller tar tillbaka sakerna begås däremot inget brott. Det finns alltså inget som hindrar dig från att ringa på dörren och fråga om du får hämta sakerna.

Ifall din fd sambo inte är samarbetsvillig är det alltså inte klokt att försöka få tillbaka sakerna på egen hand. Istället bör du ansöka hos Kronofogden (KFM) om vanlig handräckning. Alltså att du söker om att få tillbaka saker som är dina. KFM sköter då besittningsrubbningen och ger tillbaka dina saker till dig. På så sätt undviker du att göra dig skyldig till något brottsligt. Ansökan kostar 300 kr men du kan be KFM att kräva din sambo på den avgiften. Ansökan gör du via denna länk (blanketten finns på höger sida).

Det går inte att säga med säkerhet hur lång tid processen genom KFM kommer att ta. Trots det är det utan tvekan det bästa alternativet för dig för att få tillbaka dina saker på laglig väg.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare