FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/07/2020

Flytta utomlands med barn utan samtycke från andra föräldern

Hej,

Jag planerar att flytta till Finland med min dotter som snart fyller 7 år. Hennes pappa är engelsman och bor i England. Jag har ensam vårdnad. Min dotter träffar sin pappa regelbundet, antingen genom att han kommer hit till Sverige eller att vi hälsar på i England. Min plan är att detta arrangemang ska fortsätta när vi flyttar till Finland. Min dotters pappa tycks dock inte vara så positiv till iden att vi flyttar (jag vet inte varför). Kan han neka eller förhindra vår flytt till Finland? Som sagt jag har ensam vårdnad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du har ensam vårdnad om ditt barn innebär det att du själv har rätt att bestämma i juridiska frågor gällande ditt barn utan den andra förälderns medgivande. Eftersom pappan inte har vårdnad över barnet har du rätt att själv bestämma om ni ska flytta eller inte. Dock, trots ensam vårdnad har båda föräldrarna rätt till umgänge med barnet. Om en förälder försvårar barnets umgänge med den andra föräldern kan det tala emot att den föräldern ska ha ensam vårdnad.

Visserligen kan en flytt till ett annat land i vissa fall anses försvåra umgänget, men eftersom ni redan bor i olika länder och du inte flyttar särskilt långt, utan endast från Sverige till Finland finner jag ingen anledning till att en sådan flytt skulle sabotera pappans umgänge med sitt barn. Eftersom det har fungerat tidigare att bo i olika länder och det låter på dig som att du fortfarande är villig att låta din dotter umgås med sin pappa som vanligt borde det inte vara några problem.

Det kan dock vara svårt att uttala sig om hur rätten skulle bedöma ditt fall, om eventuell talan skulle komma att väckas, därför skulle jag rekommendera att höra dig med en byrå inriktad på familjerätt. Via länken http://lawline.se/boka kan du vända dig till vår samarbetspartner Familjens Jurist om du vill lägga fram ditt barns situation i större detalj och få en mer tillförlitlig prognos.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare