FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/11/2016

Flytta utomlands med barn som ensam vårdnadshavare

Hej det är såhär att jag har ensam vårdnad om min dotter.d har jag haft i stort sett hela tiden men d jag undrar har jag rätt att bosätta mig utomlands?även om d skulle bli så att pappan Protesterar.eller måste jag bo kvar i Sverige bara för att hennes pappa bor kvar här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för ett barns boende hittar du i FB kapitel 6 som du kan titta närmare på här.

Vårdnadshavares & boendeförälders skyldigheter

Ett barns vårdnadshavare är berättigad och skyldig att ta beslut i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (FB 6:11). Var barnet ska bo är en av de saker som vårdnadshavaren ska bestämma. När ett barn har två vårdnadshavare måste båda ta den här typen av beslut gemensamt och komma överens, men en ensam vårdnadshavare har rätt att besluta i frågan själv.

När ett barn bara bor med en av två föräldrar har barnet rätt till umgänge med den andra föräldern (FB 6:15). Båda föräldrar har ett gemensamt ansvar för att tillgodose barnets behov av umgänge. Om umgänget med en förälder leder till att barnet eller föräldern måste resa ska boendeföräldern bidra till kostnaderna för resorna (FB 6:15b). Boendeföräldern ska bidra med vad som är skäligt i förhållande till båda föräldrarnas ekonomiska situation och övriga omständigheter.

Vad betyder det för dig?

Eftersom du har ensam vårdnad om din dotter, så har du ensam rätt att besluta i frågor som rör barnets boende. Detta betyder att du kan välja att flytta inom och utom Sverige med dottern. Föräldern som inte är vårdnadshavare har inte möjlighet att stoppa dig. Du bör dock beakta att din dotter har rätt till umgänge med den andra föräldern. Efter utlandsflytt kan det bli svårare och dyrare att tillgodose dotterns behov av umgänge. Om du flyttar måste du vara beredd att bidra till att dotterns rätt till umgänge tillgodoses. Detta innebär också att du måste vara beredd att bidra till eventuella kostnader för resor som görs för att umgängesbehovet ska tillgodoses.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare