FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2015

Flytta utomlands med barn

Hej,

Jag undrar hur det ser ut om ett par som bor i Sverige skiljer sig, han från Sverige, hon från Australien med Svensk medborgskåp , två barn under 16 som var född i Sverige.

Kan hon lämna Sverige och flytta tillbaka till Australien med sina döttrar, utan deras pappas tillåtelse? Vilken ålder kan de bestämmer själv?

Lawline svarar

Hej!

Det här är en fråga där svaret beror mycket på situationen och omständigheterna i det enskilda fallet. Till exempel är det av betydelse om föräldrarna har gemensam vårdnad om barnen eller om den ena föräldern har ensam vårdnad medan den andre enbart har umgängesrätt. Svaret som följer nedan är vad som ryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning i ärendet rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt. klicka på knappen till höger.

Frågor som rör vårdnad av barn regleras i Föräldrabalken kap.6. Generellt innebär gemensam vårdnad enligt denna lag, att föräldrarna gemensamt ska fatta beslut i frågor som rör barnen och att den ena föräldern således inte kan resa utomlands eller flytta ifrån Sverige med barnen utan den andre förälderns medgivande. Detta gäller även om barnen enbart bor hos den ena föräldern. Om det är så att den ena föräldern är ensam vårdnadshavare finns inte samma krav på den andre förälderns medgivande. Däremot skall enligt lag barnets bästa alltid tas hänsyn till, och detta kan rimligtvis ifrågasättas om den ena föräldern flyttar utomlands med barnen mot den andra förälderns vilja.Är det dessutom så att den andre föräldern har umgängesrätt är även detta av betydelse då en flytt av barnen till ett annat land kan försvåra utövandet av sådan rätt. Eftersom att barnen är under 16 år är de ännu inte myndiga (svensk myndighetsålder är 18 år) och står således fortfarande under sina föräldrars vårdnad.Av frågan framgår inte exakt hur gamla barnen är men generellt så lyssnar man till barnens vilja i större utsträckning desto äldre barnen blir.

Caisa CarlssonRådgivare