Flytta saker efter separation- handräckning

Hej,jag och min sambo har separerat sedan ett år tillbaka. Hon flyttade ut i mars 2018 och jag köpte ut henne från huset september 2018. Vi har inte haft någon riktigt bodelning då hon har hämtat saker utan min vetskap när jag inte varit hemma innan jag köpte ut henne. Har påpekat för henne senast i december att hon måste hämta sina saker utan resultat. Hur lång tid har hon rätt att kräva att hämta sina saker.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I den här situationen så vill du att din exsambo ska flytta på sina ägodelar. Du vill alltså få fastställt att "någon ska göra något". Detta kan Kronofogdemyndigheten hjälpa dig med.

Självfallet är det alltid enklast att INTE koppla in kronofogden eftersom det i sig är en process som tar tid men som också tar din egen energi och kan vara påfrestande för er båda. Det är därför alltid viktigt att göra en avvägning. Om du tror att din exsambo kommer att agera bara du förklarar för honom/henne att du kommer kontakta Kronofogden om sakerna inte flyttas på, så kanske det i alla fall kan vara steg ett innan du faktiskt kopplar in Kronofogden på riktigt.

Kronofogden kan hjälpa dig att få fastställt att din exsambo från huset, vilket kallas handräckning (Kronofogden fastställer att "någon ska göra något"). Det finns två former av handräckning; vanlig och särskild handräckning. Ibland kan du som sökande själv välja handräckningsform.

Vanlig handräckning: Vanlig handräckning gäller t.ex. vräkning, överlämnande av lös egendom och borttagande av egendom. En ansökan om vanlig handräckning kan kombineras med ett betalningsföreläggande.

Särskild handräckning: Ansökan om särskild handräckning används bland annat när någon vidtagit en olovlig åtgärd med någon annans egendom eller utan lov har hindrat någon annan att använda viss egendom. Exempel på detta skulle kunna vara en före detta partner som inte lämnar tillbaka saker efter en skilsmässa.

Handräckning är alltså en form av verkställighet som inte gäller betalning. För att få handräckning måste man först ha ett utslag eller en dom. Om du tror att det kan vara den enda utvägen så hör av dig till Kronofogden HÄR så kan de hjälpa dig vidare. Annars försök i den mån det går att prata och komma överens med din sambo, det är alltid enklast att inte koppla in någon utomstående men ibland kan det vara den enda utvägen och då ska man självklart ta hjälp.

Som svar på din fråga hur länge hon har rätt att hämta sina saker så är det här något som ni måste göra upp själva. Finns ingen reglering gällande detta utan det är något ni helt enkelt måste komma överens om, om du inte väljer att ansöka om handräckning hos Kronofogden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare