FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2021

Flytta med barnet vid gemensam vårdnad

Jag och min 4 årige sons mor separerade för ett år sedan, jag bor kvar i vårt tidigare gemensamma hem vi bor ca 3mil ifrån varandra och vår son går i förskola 3km ifrån mig. Vi har gemensam vårdnad och vår son är skriven hos mig med växelvis boende varannan vecka. Nu har hon fått för sig att hon ska flytta 13 mil bort till en annan kommun och län. Och visst skulle det kanske gå att få det att fungera med delad förskola osv. Men det är ju bara tills han ska börja i förskoleklass. Jag har försökt förklarat att jag tycker det är olämpligt. Men hon påstår att hon kan flytta hur å var hon vill med vår son under sin vecka och jag har inget att säga till om. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har gemensam vårdnad måste ni båda vara överens om frågor som har en ingripande betydelse rörande barnet, boende är en sådan fråga. Detta innebär att en föräldrar vid gemensam vårdnad och växelvist boende inte utan den andra förälderns samtycke kan flytta med barnet (6 kap. 13 § föräldrabalken). Avståndet vid en flytt blir så pass långt mellan er att inte heller ett växelvist boende är optimalt, avståndet skulle som du säger hindra barnet från att gå kvar i samma skola, träffa sina kompisar, gå kvar på nuvarande fritidsaktiviteter osv.

Sammanfattnings kan inte mamman utan ditt godkännande flytta med sonen. Växelvist boende skulle vid en flytt precis som du säger inte anses vara optimalt med tanke på avståndet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare