FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/05/2019

Flytt med barn vid delad vårdnad

Hej!

Om man har delad vårdnad av ett barn, och mamman bor 32mil från pappan. (Barnet bor hos mamman till 100% och pappan är umgängesförälder)

Om mamman vill flytta närmare pappan, måste pappan godkänna flytten? Eller finns det ett undantag då mamman vill flytta närmare pappan? (Vet att pappan måste godkänna flytt till annan hemort vid delad vårdnad. Men finns det undantag när det gäller flytt närmare den andra föräldern?)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om vårdnad av barn regleras i Föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel. Precis som du skriver behöver en flytt av en vårdnadshavare med barn generellt godkännas av den andra vårdnadshavaren. Detta följer av FB 6 kapitlet 13 § (här), då det gäller en fråga av större betydelse för barnets personliga angelägenheter (se 6 kapitlet 11 §, här.) I detta fall skulle flytten innebär att barnet skulle bo närmare pappan, vilket troligtvis skulle underlätta umgänget. Det finns dock andra anledningar till att ett beslut om flytt av barn ska fattas gemensamt av vårdnardshavarna. Bland annat kan en flytt påverka barnets skolgång, trygghet och umgängeskrets. När man har delad vårdnad om ett barn är tanken att båda föräldrarna ska ha lika mycket att säga till om gällande sådana förhållanden. Även om jag förstår din tankegång om att det skulle finnas ett undantag när man flyttar närmare den andra föräldern, skulle jag därför ge mamman i den här situationen rådet att försöka komma överens med pappan angående flytten. Att flytta ett barn utan att detta har godkänts av den andre vårdnadshavaren kan ses som egenmäktighet med barn (Brottsbalken 7 kapitlet 4 §, här.)

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga och du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något mer du undrar!

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare