FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/02/2022

Finns en anmälningsskyldighet vid misstanke om brott?

Hej

Om någon ställer en fråga till er är ni då skyldiga att anmäla misstanke om brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om det finns en generell allmälningsskyldighet vid misstanke om brott.

Svaret på denna fråga är nej. I Sverige råder som huvudregel ingen generell allmälningsskyldighet vid brott (23:6 BrB). Det innebär att en person som känner till att ett brott begåtts eller som bevittnar att ett brott begås typiskt sett inte har någon skyldighet att anmäla brottet hos polisen. Detta gäller även för Lawline.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare