Finns det några risker att skriva på ett hyreskontrakt till min f.d. sambo?

Min fd sambo vill att jag ska skriva på hyreskontrakt för en lokal han vill hyra för sin verksamhet, han kommer själv också att skriva på. Han har betalningsanmärkningar och har skulder hos kronofogden. Vilka risker innebär ett sådant åtagande? Jag planerar att framöver söka lån till en fritidsfastighet. Kan min ansökan om lån försvåras av att jag står på hans hyreskontrakt och mitt eget boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har nedan delat upp mitt svar i två delar till dig då du ställer två frågor, som dock till viss del går in i varandra.

Finns det några risker att skriva på ett hyreskontrakt åt min f.d. sambo?

Om du och din f.d. sambo skriver på kontraktet för hyra är ni som huvudregel solidariskt ansvariga för hyran. Det solidariska ansvaret innebär att hyresvärden kan vända sig till vem som helst av er och kräva in hyresbeloppet. Det solidariska ansvaret är i sig inget problem så länge betalningarna sköts, men om din f.d. sambo inte betalar hyran kan hyresvärden välja att vända sig till dig istället. Du får i ett sådant skede en regressrätt mot din sambo. Regressrätten innebär att du kan kräva din f.d. sambo på den halvan av hyran han skulle betalt. Har han betalningsanmärkningar och skulder kan det dock vara svårt att driva in skulden vid en tvist (om det inte finns några tillgångar).

Kan hyresåtagandet påverka mina möjligheter att få lån i ett senare skede?

Om du ansöker om lån kommer kreditgivaren att göra en kreditprövning av dig. Det görs i regel en kreditupplysning och en beräkning av om du har råd att betala lånet eller ej. I bedömningen som görs tas i beaktande övriga skulder du har, men även andra åtaganden (t.ex. en lokalhyra) kan spela roll. Har du stora utgifter i form av t.ex. hyreskostnaden för lokalen kan det således påverka din möjlighet att få ett lån godkänt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare