Finns det någon tidsgräns för en arvinge att hämta ut sitt arv?

Hej,

Jag och min man var redan utflyttade från Sverige när min man gick bort. Särkullebarnen ärver en hel del saker som nu finns hos mig. Finns det någon tidsgränns för dem att hämta sitt arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om arv återfinns i ärvdabalken. Däremot finns det ingen regel angående inom vilken tidsperiod en arvinge måste hämta ut sitt arv från dödsboet. Detta betyder att de kan hämta ut sitt arv även om det har gått en längre tidsperiod.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare