Finns det någon preskriptionstid för när man måste bestrida en faktura?

Hej!

Jag har en kund som inte betalat sina fakturor. Hon har vid flera tillfällen sagt att hon ska betala dom både muntligt och på sms. Sedan när äldsta fakturan inte är betalad trots att den är sen 2 månader (med påminelser) ställer jag kravet att hon får betala innan jag kan göra mer jobb (rör sig om flera 1000) så säger hon att vi ska sluta samarbetet omedelbart för att hon inte tycker om attityden. Sedan går hon in på en av fakturorna och säger att jag har fakturerat en kvart för mycket här och där mer än avtalat. Men vi har aldrig avtalat något sådant och det har varit kvartar här och där som jag faktiskt jobbat. Har även hjälpt henne med mycket annat (ikke betalt då). Hon har betalat tidigare fakturor med "kvartar" här och där (alltså 15 min extra innan el efter lektionerna jag har hållit)

Min fråga är hur långt efter förfallodatum eller faktura datum kan man bestrida en faktura? (Totalt rör det sig om 1600kr vilket hade varit förhandlingbart om hon hade svarat)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i princip ingen särskild tidsfrist inom vilken man måste bestrida en faktura. Din kund kan alltså bestrida fakturan så här lång tid efter att du skickat den. Däremot kan fakturamottagarens passivitet tolkas som ett medgivande av att ett visst belopp ska betalas. Jag kan tyvärr inte uttala mig om din kund ska anses ha bundits av passivitet i just det här fallet. Jag tycker däremot att det faktum att hon både muntligt och skriftligt meddelat att hon ska betala fakturorna talar för att hon medger beloppen, men man skulle behöva tolka avtalet mellan er och all korrespondens mellan er för att säga hur just er situation ska tolkas.

För att du ska få betalt för fakturorna kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Om kunden fortsätter att bestrida kravet kommer du behöva väcka talan mot henne i tingsrätten som då kommer ta ställning till om hon har en skuld till dig och vilket belopp som gäller. När du fått skulden fastställd genom dom kan Kronofogden hjälpa dig med att driva in pengarna.

Lycka till!

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare