FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/10/2022

Finns det möjlighet att undgå notering i belastningsregistret?

Jag kommer med största sannolikhet att dömas för grovt rattfylleri. Finns det möjlighet att slippa stå i belastningsregistret? Brukligt är att man står i det i 10 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om belastningsregister finns i lag om belastningsregister.

Du skriver att du förmodligen kommer att dömas för grovt rattfylleri. Brottet grovt rattfylleri regleras i 4 a § trafikbrottslagen och straffskalan är max två års fängelse. En dom kommer att noteras i registret och precis som du själv skriver så kommer uppgifterna att försvinna ur registret, gallras, tio år efter frigivningen. Gallringstiden regleras i 17 § lag om belastningsregister.

Det finns inga möjligheter att undgå en notering i registret om du döms för brottet.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem eller boka tid med någon av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare