FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2018

Finns det ett formkrav för lämnat samtycke när man har gemensam vårdnad av barn?

Hej

Räcker det att min sambo samtycker att jag tar med barnen utomlands ? Barnen är alla under 15 år. Måste det vara skriftligt? Vi har gemensam vårdnad . Och i så fall kan man själv skriva en lapp som hon skriver på ? Räcker det ? Eller måste det vara en särskild blankett.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget formkrav för att lämna samtycke för att barn exempelvis ska få åka utomlands när man har gemensam vårdnad. Hon kan alltså även bara lämna samtycket muntligt.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare