Finns det en mall för testamente?

En ogift och barnlös person vill testamentera till sina syskons barn och barnbarn, på ett rättvist sätt. Finns modeller för sådana testamenten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). För att ett testamente ska vara giltigt finns vissa formella krav. Kraven är att testamentet ska vara skriftligt, undertecknat av den som efterlämnar testamentet och underskrivet av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB).

Därutöver är det tillåtet att fritt skriva innehållet i testamentet och det finns även mallar på internet. Min rekommendation är att alltid anlita en jurist just eftersom att det finns vissa formella krav för ett testamentes giltighet och det kan leda till oönskade konsekvenser om testamentet visar sig vara ogiltigt eller en formulering inte blir tillräckligt tydlig.

Om du vill hjälp att upprätta ett testamente kan du boka tid med oss för kostnadsfri rådgivning här: https://lawline.se/boka.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare