FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/10/2018

Finns det en försörjningsplikt även under betänketiden?

Måste min ex man försörja mig och våra barn under betänketiden då jag saknar inkomst

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Försörjningsplikten gäller till äktenskapets slut

I lagen står det att makar efter sin egna förmåga ska bidra till det underhåll som behövs för deras personliga, liksom gemensamma, behov (6 kap 1 § ÄktB). Makar är försörjningspliktiga gentemot varandra och gemensamma barn även under betänketiden inför en skilsmässa, eftersom att plikten att försörja upphör att existera först vid äktenskapets slut.

Din före detta make är med största sannolikhet skyldighet att bidra med pengar

Med det sagt så finns det fortfarande en grundprincip som säger att varje make själv ska sköta sina egna ekonomiska förbindelser. Om de klarar av att göra detta med sina egna medel så kan det innebära att det inte finns någon skyldighet till försörjning. Så är dock inte fallet i din situation, då du uppger att du saknar inkomst. Om den ena maken inte kan bidra med tillräckligt mycket för att kunna täcka sina personliga behov eller de betalningar som denne har hand om, så är den andre maken skyldig att att bidra med de pengar som behövs förutsatt att denne har medel för att kunna gör detta (6 kap 2 § ÄktB).

Sammanfattning

Det finns med andra ord en försörjningsplikt även under betänketiden, då denna plikt upphör först efter äktenskapets slut. Detta innebär att din före detta man kan vara skyldig att bidra med pengar, under förutsättning att du själv inte kan tillgodose dina egna personliga behov eller betalningar och han har en möjlighet att kunna göra detta.

Mina råd till dig

Jag skulle råda dig att först försöka sätta dig ner med din före detta man och prata igenom er ekonomiska situation, och vilka behov du behöver se uppfyllda. Om ni behöver hjälp med detta så kan ni t.ex. vända er till en familjerådgivare. Familjerådgivning är någonting som varje kommun ska erbjuda.

Du kan givetvis också vända dig till våra duktiga jurister på info@lawline.se, för mer ingående hjälp. Om du hellre vill ställa en ny fråga, så går det självklart lika bra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och önskar ett stort lycka till i framtiden!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare