FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/03/2023

Finns det en anmälningsskyldighet och måste man besvara polisens frågor?

Måste man uppge väns identitet? Hej Lawline, För inte länge sen tog polisen in mig för narkotika brott. Jag var med 2 andra personer och en av de lyckades komma iväg innan polisen sa något till honom. De 2 andra personer jag var med hade inga narkotika inte heller konsumerade narkotika utan dem drack alkohol. Jag undrar om jag har, enligt lagen, skyldigheten att identifiera den vännen som lyckades komma undan. Det är också viktigt att nämna att vi är alla straffmyndiga men mindreåriga. Tack i förhand MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du är skyldig att lämna uppgifter om din kompis till polisen. Jag kommer besvara frågan med hjälp av brottsbalken (BrB).

Anmälningsskyldighet?

Huvudregeln i svensk rätt är att det inte finns någon särskild anmälningsskyldighet vid brottslig gärning. Det betyder att man som regel inte behöver ange personens identitet till polisen eller anmäla brottet. Man kan även vara tyst när polisen ställer frågor.

Detta innebär alltså att den som avstår från att svara ej kan straffas för den underlåtenheten. Dock säger 23 kap. 6 § första stycket BrB att den som underlåter att i tid anmäla eller annars avslöja ett förestående eller pågående brott ska, i det fall där det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är föreskrivet för den som medverkat endast i mindre mån till sådant brott. Denna skyldighet gäller vissa brott under benämningen grövre såsom mord eller misshandel. Det förutsätter även att brottet är av pågående karaktär.

Slutsats:

Du har alltså inget straffrättsligt ansvar för din kompis brott såvida det inte handlar om ett grovt brott. Att ej ange detta kan anses vara provocerande men du har rätt att vara tyst. Det framgår även av din fråga att de andra bara drack alkohol, om de stämmer och ej har gjort sig skyldiga till något annat brott i sammanhanget är det inte en brottslig handling. Det är enbart den som säljer alkohol till minderåriga som bryter mot lagen.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och du är välkommen att höra av dig igen vid fler frågor.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare