Femårsregelns tillämplighet vid skilsmässa

Hej!

Jag har skilt mig och sedan efter fyra månader gift om mig med samme man. Huset skrevs över på min man vid skilsmässan och nu när vi gift om oss äger han huset själv. Vi var gifta i 15 år och sambo ca 10 år innan dess och har tre barn tillsammans som nu är vuxna.

OM vi nu mot förmodan skulle skilja oss igen så undrar jag om skilsmässan gör att femårsregeln träder in om vi skulle skilja oss innan fem år har gått eller om vår historia gör så att jag har rätt till halva huset utan att jag äger det på papperet? Jag vill känna mig trygg om det värsta skulle hända.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Femårsregeln som du refererar till ska inte tolkas bokstavligt. Syftet med regeln är att motverka orättvisa fördelningar i ett äktenskap som tar slut fort. I femårsregeln bör medräknas sådan tid då ni före äktenskapet har bott tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden. Det framgår av utredningen innan regeln infördes. Det, tillsammans med samtliga omständigheter kring ert äktenskap, är av betydelse för om regeln ska få tillämpas.

Jag tolkar regeln (och dess syfte) som att femårsregeln inte börjar löpa på nytt i ert nya äktenskap.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare