FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2021

Fel uppgifter på beslut om körkortsåterkallelse

Hej jag blev stannad här om dan av en civilpolis som sa att jag körde för fort 142km/h på en 100 väg (motorväg). På beslutet för om omhändertagande av körkort så har han skrivit tillåten hastighet 142km/h o uppmätt hastigthet 100 km/h

Hur går man tillväga ? Då det är helt fel uppgifter o lappen är påskriven från båda håll?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det händer då och då att polisen fyller i fel rutor. Då handlingarna måste vara korrekta för att kunna dra in körkort och utfärda böter så innebär detta att beslutet inte kan så sig. Du har enligt handlingarna kört i 100 km/h på en väg med tillåten hastighet 142 km/h.

När polisen omhändertar ett körkort skickas det tillsammans med beslutet till Transportstyrelsen. De kommer kontakta dig för att du ska få lämna synpunkter på beslutet. Då kan du berätta om att beslutet är felaktigt. Ifall de inte lämnar tillbaka ditt körkort kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Det görs genom att du skriver till Transportstyrelsen. Hur du gör det kan du läsa här. Överklagandet måste ske inom tre veckor från Transportstyrelsens beslut.

Observera att om du fått böter och godkänt dessa så kan du också slippa dessa genom att klaga på beslutet till tingsrätten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. Du får gärna också ge ett betyg på mitt svar så jag kan utvecklas vidare. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare