Fasters arvsrätt - Tredje arvsklassen

Hej min kusin har gått bort , inga barn eller föräldrar kvar i livet! Bara moster och morbröder och en faster! Har min mamma (faster) nån arvsrätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på lawline med din fråga.

Ja, hon har rätt att ärva.

Gällande rätt angående arvsrätt för faster/moster/morbröder

Eftersom det inte verkar finnas någon kvar i första eller andra arvsklassen för din kusin, så har din mamma (faster), din kusin moster och morbröder rätt att ärva. Det är de personer som finns i den s.k. tredje arvsklassen.

De arvingar som finns i den tredje arvsklassen är far- och morföräldrar samt deras barn, dvs. din kusin fabror, faster, morbror samt moster.

Varje gren har rätt att få lika lott, dvs. lika stor del av arvet. Låt säga att det finns både en moster, två stycken morbröder och en faster. Då tilldelas de 25 % var av arvet. Att tänka på är att far - och morföräldrar går före vid arvsfördelningen. Först när de är avlidna så ärver deras barn (exempelvis faster och moster) kvarlåtenskapen.

Att tänka på är att du som kusin däremot inte har någon arvsrätt, utan de sista som har rätt till arv är din kusins fabror/faster/morbror/moster innan arvet går vidare till Allmänna arvsfonden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och behöver ni hjälp att reda ut ytterligare arvsfrågor är ni varmt välkomna att ta hjälp av vår juristbyrå som är duktiga på just arvsrätt. Önskar ni kontakt med dem så kan ni mejla mig på johan.hakansson@lawline.se för ytterligare information.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare