FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/04/2018

Farerekvisitet

Hej!

Jag undrar vad som menas med farerekvisit?

Jag har försökt googla upp det men får ingen riktig förklaring på vad det är och hur det används.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Farerekvisitet aktualiseras där orsakande av skada är kriminaliserat. T.ex. orsakande av kroppsskada eller orsakande av ekonomisk skada. I olika straffbestämmelser finns olika slags typer av fara som ska ha förelegat för att ansvar ska kunna ådömas. Dessa olika typer av fara benämns så som faredelikt. Det finns konkreta faredelikt, abstrakta faredelikt och delikt med presumerad fara. De konkreta faredelikten kännetecknas av att det ska ha förelegat konkret fara för den aktuella skadan för att ansvar ska kunna ådömas. De abstrakta faredelikten handlar vanligtvis om att avgöra huruvida en gärning typiskt sett kan leda till en viss skada och delikt med presumerad fara är sådana att det i den aktuella brottsbestämmelsen presumeras att en viss gärning är farlig (t.ex. rattfylleri). Farerekvisitet är alltså ett rekvisit, vilket innefattar att fara ska ha förelegat, som ska vara uppfyllt för att ansvar ska kunna ådömas.

Vid försök, förberedelse och stämpling till brott aktualiseras en annan typ av farerekvisit - fara för brottets fullbordan. Var det denna typ av farerekvisit du undrade över är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare