FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/05/2018

Får vårdnadshavaren som har barnet varannan helg åka bort 9 dagar utan att meddela den andra vårdnadshavaren?

Hej

Om man har delad vårdnad och barnet bor hos pappan varannan helg. Han hade tänkt åka iväg på semester i 9 dagar som inte infaller på hans helg. Vad säger lagen? Måste han enligt lag meddela mamman till barnet att han ska åka. Barnet ska inte med på resan.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

De regler som finns om barns vårdnad, boende och umgänge återfinns i föräldrabalken (FB) 6 kap. Samtliga regler grundar sig i att barnets bästa ska vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge, FB 6 kap. 2 a §. Det är alltså främst barnet som är utgångspunkt för hur reglerna är utformade, inte den andra vårdnadshavaren.

Regler om hur vårdnadshavarna ska förhålla sig finns till exempel i form av att de båda har både rätt och skyldighet att besluta om frågor gällande barnets personliga förhållanden. Om han åker bort får du på grund av hans frånvaro ensam fatta beslut om sådana saker gällande barnets personliga förhållanden som inte kan vänta (dock inga större beslut om barnets framtid), FB 6 kap 11 § och 13 §

Svaret på din direkta fråga är dock att han inte enligt någon specifik regel är skyldig att berätta för dig att han ska åka bort. Det verkar inte heller drabba barnens vana och trygghet i att få åka till honom varannan helg, eftersom det inte sker en sådan helg som han ska ha dem hos sig, FB 6 kap. 15 § 1 st - 2 st.

Generellt betraktas vårdnadshavares samarbetsförmåga som väldigt viktig, av till exempel domstolar vid vårdnadstvister. Jag ser dock inget direkt hinder i lagen mot att pappan får resa bort utan att säga till dig så länge det inte drabbar barnet och barnet inte heller ska åka med på resan, även om det naturligtvis vore praktiskt att meddela detta.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare