FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/04/2021

Får studentfest anordnas under covid-19?

Hej!

Jag tar studenten i sommar och undrar över alternativen gällande studentfest. Vi har tillgång till en lada på min pappas tomt som är 300 kvadrat. Vi kan även använda hans trädgård. Omfattas vi av förbudet på 8 personer (pandemilagen) och kan få böter och upp till 6 månader fängelse? Eller kan vi hålla en större fest utan konsekvenser av detta. Självklart vill man kunna ha en normal student.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna i lag (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (Pandemilagen) är något svåra att utläsa, men kort och gott kan din fråga besvaras med att ni, enligt de angivna omständigheter, inte riskerar straff med anledning av Pandemilagen.

Enligt 24 § Pandemilagen framgår det att böter eller fängelse endast aktualiseras för den som bryter mot en föreskrift som meddelats med stöd av bland annat 12 § Pandemilagen. I 12 § Pandemilagen framgår ett förbud mot att samlas i ett sällskap större än åtta personer på platser allmänheten har tillträde. Här ska speciellt noteras "på platser allmänheten har tillträde", detta innebär att exempelvis fester som anordnas i privat syfte där kretsen av personer som är inbjudna endast omfattar folk du känner (vänner och familj) inte omfattas av förbudet i 12 § Pandemilagen, varför risk för straffrättsliga påföljder inte föreligger.

Detta förutsätter som sagt att ni begränsar studentfirandet till att endast omfatta folk i er bekantskap och att ni har festen på er egna tomt. Förändras dessa omständigheter (t.ex att ni bestämmer er för att hyra en lokal i stället) finns risk för att böter eller fängelse faktiskt blir aktuellt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare