FrågaÖVRIGTPUL/GDPR21/09/2022

Får skolan lägga ut bilder på elever på sina sociala medier utan samtycke?

Hej det är så att min skola har lagt upp en bild på mig och min vän på sin instagram (gymnasie friskola) skolan har inte vid något tillfälle sen vi börja frågat om det är okej att vi är med på bilder. vi har heller aldrig skrivit på nåt kontrakt om att det är okej att vi är med på bilder. på bilden i fråga är det också väldigt uppenbart att jag inte vill medverka på bilden då jag håller upp min arm för att dölja mitt ansikte. så min fråga strider detta mot tillexempel GDPR lagen eller någon annan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behöver skolan be om samtycke för att få publicera bilder?

Den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR) är tillämplig då det rör sig om spridning av personuppgifter till en större krets. Bilder är en form av personuppgift då det är material som kan knytas till en levande person, artikel 4.1 GDPR. GDPR gäller även för friskolor.

Vid fotografering och publicering på sociala medier hanteras elevernas personuppgifter på ett sådant sätt att samtycke krävs från eleven i fråga. På Integritetsskyddsmyndighetens hemsida kan du läsa mer om vad GDPR ger dig för rättigheter. Samtycket från eleven behöver inte vara skriftligt, vilket följer av artikel 4.11 GDPR. Skriftligt samtycke skulle dock vara att föredra, om det i framtiden skulle bli diskussion mellan elev och skola kring vad som bestämts parterna emellan. Eftersom du nämner i frågan att det i detta fallet är fråga om en gymnasieskola som publicerat bilderna, så ska samtycket inhämtas från eleverna själva och inte föräldrarna. Detta då elever på gymnasiet i de allra flesta fall är över 15 år gamla, och anses därmed vara tillräckligt mogna för att på egen hand ta ställning i samtyckesfrågan.

Min rekommendation

Jag skulle rekommendera dig att tala med en ansvarig på skolan, förslagsvis rektorn, och be om att få bilden raderad. Du har enligt artikel 17 GDPR rätt att få personuppgifter raderade, exempelvis om behandlingen av uppgifterna sker i strid med lag. Behandlingen i ditt fall är att bilderna publicerats till allmänheten. Du bör även tala om att du inte i fortsättningen vill medverka på bilder som publiceras av skolan.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar får du mer än gärna höra av dig till någon av Lawlines duktiga jurister, det kan du göra här.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare