FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/12/2020

Får polisen genomsöka ett fordon?

Hej ja blev stoppad av 2 ST polisassistenter i sevil bil dom sa till mej har du körkort ja visade kom ut ur bilen ställ dej där borta sen visetera dom mej å gick igenom Hella bilen å hittar en liten fällkniv å det Hella skickas till tingsrätten bara undra om dom hade rätt å genomsöka min bil tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Polisen har rätt att genomsöka en bil vid följande två tillfällen: antingen om det finns en husrannsakan som ger tillåtelse (28 kap. 1§ RB) eller för att kontrollera om om det finns farliga föremål som kan användas för brott mot annans liv eller hälsa, ex. vapen. Vidare krävs det att det med hänsyn till omständigheterna kan antas att föraren de facto har farliga föremål i sin bil och att dessa förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken ( 20 a § polislagen). Polisens ingripande får däremot aldrig vara mer ingående än vad som är nödvändigt (8 § polislagen)

Slutligen och som svar på din fråga får alltså polisen genomsöka ett fordon, utan att det finns en husrannsakan som ger tillstånd, om det behövs för att kontrollera om det finns farliga föremål i fordonet.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Önskar dig en god fortsättning!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare