FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2021

Får polisen förverka beslagtaget gods om man inte dömts för något brott. Det beslagtagna godset är helt lagliga att inneha

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har tagit ditt föremål i beslag eftersom hen antar att det kan ha betydelse för brottsutredningen (27 kap. 1 § RB). Polisen har rätt att behålla dina saker så länge som det behövs för utredningen, det finns alltså ingen tidsgräns för beslaget. När polisen inte längre har användning för föremålen ska beslutet om beslag upphävas (27 kap. 8 § RB). Du har då rätt att få tillbaka ditt föremål, och polisen måste meddela dig så fort som möjligt att du kan hämta dina saker (27 kap. 8 a §, 8 b § RB).

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare