FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/05/2023

Får passagerare dricka alkohol i en bil på allmän plats?

Hej. Jag undrar vad som gäller idag (maj 2023) angående passagerare i en bil som dricker alkohol om bilen står på t.ex allmän plats? Fick höra igår av en polis att man inte ens får dricka alkohol om man sitter i bilen men här finner jag annan information. Har lagen ändrats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Passagerare dricker alkohol

Att som passagerare dricka alkohol i en bil är tillåtet. Det är inte heller otillåtet att ha alkohol i bilen. Rattfylleri gäller enligt 4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott endast den som kör bilen, när föraren är påverkad av alkohol eller narkotika.

Bruk av alkohol på allmän plats

Det kan däremot vara otillåtet att dricka på allmän plats. Det finns inget generellt förbud mot alkoholförtäring på allmän plats, men kommunerna har egna lokala föreskrifter som begränsar möjligheterna till att dricka alkohol på allmän plats, dvs det beror på kommunen (3 kap 8 & 22 §§ Ordningslagen). Frågan är då; om en bil står parkerad på allmän plats, och någon dricker i bilen, räknas det som att dricka på allmän plats? Det finns inget tydligt svar på detta. Enligt Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål 1 § är det bland annat olagligt att inneha knivar i fordon på allmänna platser. Från detta hade det kunnat göra en liknelse och påstå att dricka alkohol i en bil på en allmän plats i en kommun där bruk av alkohol på allmän plats ej är tillåtet, inte skulle vara tillåtet.

Eftersom det inte framgår så tydligt av varkens lag eller praxis vad som gäller i en sådan situation så är det svårt för mig att ge dig ett definitivt svar. Eftersom svaret är så diffust kan det säkert även vara skillnad från polis till polis hur de tolkar frågan.

Sammanfattning

Att som passagerare i en bil dricka alkohol är som utgångspunkt tillåtet. Om det är tillåtet i en bil som står på allmän plats är mer oklart och svårt att svara på. Vare sig det är tillåtet eller inte att dricka alkohol på allmän plats beror på vad den specifika kommunen i fråga själv har beslutat angående det. Om det anses vara på allmän plats när det sker i bilen framgår inte tydligt av lagar och praxis, men en jämföring med Knivlagen pekar mot att det inte skulle vara tillåtet, förutsatt att de kommunala föreskrifterna inte tillåter det.

Mitt tips åt dig för att du ska vara säker på var du får och inte får (som passagerare) dricka i ett fordon vore att du kontaktar din kommun och ber om förtydligande.

Hoppas du fick svar nog på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare