FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/01/2021

Får minderåriga dricka alkohol medans jag kör bil?

Min kompis som är minderårig vill dricka alkohol medans jag kör runt i en bil nör jag har tagit körkort. Kan jag bli bestraffad om jag inte har langat till honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar det som att du undrar om det är olagligt att köra runt minderåriga som dricker alkohol i bilen.

Har föraren ansvar för vad passagerarna gör?

En bilförare får inte köra bil när denne är påverkad av alkohol (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). Passagerare i bilden får däremot dricka alkohol i bilen utan att de begår något brott. Föraren har som huvudregel inte ansvar för vad dina passagerare gör.

Spelar det någon roll att passagerarna är minderåriga?

Att som mindreårig dricka alkohol är inte olagligt i sig utan det är själva lagningen som är brottslig. Av 3 kap 9 § alkohollagen följer däremot att det är brottsligt att köpa ut eller sälja vin, sprit eller starköl till en person under 20 år. Polisen har rätt att undersöka vidare vilka som har införskaffat alkoholen till de minderåriga.

Sammanfattningsvis

Att vara medpassagerare i en bil medan man dricker alkohol och att dricka alkohol som mindreårig är alltså inte olagligt i sig. Du som förare kan alltså vara lugn så länge du inte har köpt ut någon alkohol och du inte kör bil själv med alkohol i blodet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ebba Meyer-LieRådgivare