FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/02/2022

Får man ta jaktlicens /jägarexamen om man finns i straffregistret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Licens ges endast om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas

Först och främst kan det konstateras att det är vapenlagen (1996:67) som reglerar jaktlicens och jägarexamen. Tillstånd för att få ha vapen ges endast om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas (2 kap. 5 § vapenlagen). I praktiken så görs denna bedömning av polisen som kontrollerar belastningsregistret. Utöver belastningsregistret kan även andra faktorer spela in, till exempel om en person i fråga på annat sätt brustit i sitt omdöme eller pålitlighet. Till exempel kan en sådan faktor vara om en person upprepade gånger omhändertagits enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (1976:511) (LOB).

Det görs en bedömning i varje enskilt fall

Med andra ord kan det påverka en persons möjlighet att ta jägarexamen om denne finns med i straffregistret. Det är dock viktigt att nämna att inte alla brott utgör hinder för detta. Tyvärr finns det ingen uttömmande uppräkning om vilka förekommanden i straffregistret som kan hindra beviljande av en jaktlicens, eller inte. Det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall, så svaret på din fråga är att det beror på vilken typ av brottslighet som tidigare har begåtts och i vilken grad polisen finner att det finns en risk för att personen som ansöker, kan missbruka användningen vapnet. Huruvida man får ta jaktlicens eller inte, får du därför reda på när ansökan behandlats.

Rekommendationer

Avslutningsvis bör sägas att uppgifterna i belastningsregistret så småningom försvinner. Det är dessvärre svårt att säga exakt hur lång tid det kommer att finnas kvar i ditt fall, då jag inte vet vilken påföljd och brott som är relevanta. Om det rör sig om böter, försvinner uppgiften efter 5 år fr.o.m. domen och om det rör sig om villkorlig dom/skyddstillsyn så gäller 10 år. Slutligen, om fängelse har utdömts så försvinner uppgiften efter 10 år, fr.o.m. straffets avtjänande. Min rekommendation är därför att ansöka på nytt i framtiden, om det för närvarande skulle finnas hinder för dig att få din licens.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och lycka till!

Emil WellanderRådgivare