FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/11/2021

Får man ta en bild på en annan person i en skolkatalog?

Hej, jag undrar om det är olagligt att ta bild på en annan person från en skolkatalog?

Lawline svarar

Hej! Tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i svensk rätt inte något generellt förbud mot att fota andra personer. Dock finns ett förbud mot att i marknadsföring använda en bild på någon annan utan dennes samtycke (1 § lag om namn och bild i reklam). Om det rör sig om en känslig bild som sprids kan straffrättsligt ansvar bli aktuellt för olaga integritetsintrång (4 kap. 6 § c brottsbalken). Ett skolfoto bör dock inte vara en sådan känslig bild. Om bilden skulle spridas tillsammans med text av kränkande natur eller liknande kan spridandet utgöra förtal (5 kap. 1 brottsbalken).

Värt att ha i åtanke är att den som äger fotografiet, alltså troligtvis företaget som anordnat skolfotograferingen, har upphovsrätt till fotot (1 kap. 1 § punkt 5 eller 5 kap. 49 § a lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk). Upphovsrätten blir bara aktuell när ett verk framförs eller används, och inte bara om man tar en bild och behåller den för sig själv.

Såtillvida bilden inte sprids utan enbart används för privat bruk är det lagligt att ta en bild på en annan person i en skolkatalog. Det kan även vara lagligt att sprida bilden, under förutsättning att den inte används i reklam, att det inte är en känslig bild eller bilden på något sätt sprids så det utgör förtal, och att spridandet inte strider mot ägarens upphovsrätt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare