FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/07/2020

Får man skjutsa en berusad person på en moped eller en motorcykel?

Hej! Får man skjutsa en berusad person på moped eller mc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är endast föraren av en bil som kan göra sig skyldig till rattfylleri. Däremot så kan både föraren och passageraren göra sig skyldiga till vårdslöshet i trafiken om man skjutsar en berusad person på en moped eller mc(lag om straff för vissa trafikbrott 1 §).

Om personen är så pass berusad att det blir en fara att denne sitter på motorcykeln/mopeden som passagerare så innebär detta att både föraren och passageraren väsentligen brustit i sin varsamhet och då får man alltså inte skjutsa en berusad person.

Det framgår av förarbetena till lagen om straff för vissa trafikbrott att denna bestämmelse riktar sig mot medvetet risktagande och man får i det enskilda fallet göra en helhetsbedömning ifall det anses vara vårdslöst eller inte.

Sammanfattningsvis

Om man har anledning att tro att det skulle innebära en fara att ta med en berusad person som passagerare är det alltså inte tillåtet.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare