FrågaÖVRIGTÖvrigt03/12/2022

Får man parkera en avställd bil på en boendeparkering?

Hej, vi bor i stan med boendeparkering i området. Kan vi ställa av bilen när vi inte kommer använda den en längre tid och fortsatt ha den parkerad på gatan (som vi betalar för). Eller måste en bil vara påställd för att vara parkerad på gatan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Får man parkera ett avställt fordon på gatan?

När det kommer till hur man får använda en avställd bil, regleras detta i Lagen om fordons registrering och användning. Det finns däremot ingen särskild lag som reglerar vart man får parkera en avställd bil. Det finns därför inget lagstadgat hinder mot att parkera en avställd bil på gatan eller på en boendeparkering.

Kan det finna några hinder mot att parkera en avställd bil på en boendeparkering?

När det kommer till boendeparkering har olika kommuner dock olika regler för hur man får parkera en avställd bil. En del kommuner har ett förbud mot att en avställd bil får parkeras och en del kommuner har tidsbegränsningar för hur länge den avställda bilen får parkeras. Även fast det inte finns något hinder enligt lag mot att parkera en avställd bil på en boendeparkering kan alltså kommunen ha regler som hindrar detta.

Sammanfattning och rekommendation

Sammanfattningsvis är det alltså helt okej för er att parkera er avställda bil på er boendeparkering om kommunen som har hand om boendeparkeringen godkänner det. Min rekommendation är därför att höra av er till kommunen som sköter boendeparkeringen. Dessutom, rekommenderar jag er att höra av er till ert försäkringsbolag för att informera er om hur en avställning av er bil kan komma att påverka hur mycket er fordonsförsäkring täcker eller om det finns andra saker som är bra att tänka på för er innan ni ställer av bilen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare