Får man köra utländskt registrerade fordon i Sverige?

Hej!

Min pojkvän är från Estland och hans bil är köpt där så det står alltså "EST" istället för S på bilens registreringsskylt och han blir KONSTANT stoppad för att han har en främmande skylt. Varför?? Det finns ju ingen anledning att tro att han har begått ett brott för att bilen är köpt i ett annat land?

Och VARJE gång vill dom kolla upp mig och säger samma sak "jag ser inga problem i ditt eller hans namn", detta börjar gå mig på nerverna att bli behandlade som kriminella pga en främmande skylt!! Vi båda är fläckfria så förstår inte.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring polisens befogenheter finner vi främst i polislagen. En polisman kan ha rätt att stoppa ett fordon eller annat transportmedel enligt 22 § polislagen givet att vissa förutsättningar är uppfyllda enligt punkterna 1-4. Det är svårt för mig att svara på din fråga utan att veta alla bakomliggande omständigheter, men jag utgår från det du säger och därför antar jag att polisens ingripande beror på omständigheterna i punkten 4: "om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet.".

Det finns inga gemensamma EU-regler om fordonsregistrering, men huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt. Så ifall din pojkvän bor i Sverige och det är fråga om en personbil (alltså ingen tjänstebil) så ska hans bil vara registrerad i Sverige. För att bilen ska kunna registreras i Sverige så måste den genomgå en registreringsbesiktning, ursprungskontroll, samt en kontrollbesiktning. När/om bilen blir godkänd så får bilägaren en ny nummerskylt och ett nytt registreringsbevis. Av omständigheterna du anger så antar jag att din pojkvän inte har genomgått hela registreringsprocessen som gäller vid fordonsimport från utlandet. Det är ett ganska långt förfarande och jag skulle föreslå att din pojkvän kontaktar Transportstyrelsen om han inte redan har gjort det (ni kan även läsa mer om det här HÄR).

Så för att svara på din fråga: Nej, polisen har inte rätt att stanna ett fordon hur som helst. Polisen har dock rätt att stanna en bilägare om det behövs för att kontrollera fordonet eller bilföraren givet omständigheterna i det enskilda fallet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp och att du känner mer klarhet i din situation, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Olivia ViklundRådgivare