FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2021

Får man köra traktor på allmän väg när man är 13 år?

Hej!

Jag är 13 år och bor på en gård där jag kör traktor.

Här kommer mina frågor:

1. Får jag köra traktorn till en åker ca 0,5 km ifrån gården (det är en liten bit på allmän väg).

2. Vad skulle då hända vid en poliskontroll och vilka konsekvenser kan de få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudsakligen finns det två typer av traktorer: A traktor och B Traktor. Utifrån informationen i din fråga vet jag inte vilken typ av traktor du kör men det ställs lägre krav på någon som vill köra A traktor då de får köra i max 40 km/h medan B traktor får överstiga den hastighetsbegränsningen. Trots lägre krav, måste man dock ha fyllt 15 år och ha traktorkort d.v.s. körkort med AM-behörighet eller högre. Du nämner att du endast är 13 år och jag antar att du därför inte har körkort. Det finns dock ett undantag till det här i 2 kap. 10 § körkortslagen (KörkL) som innebär att man får köra fordon utan giltigt körkort om det är inom ett inhägnat område. Vi kan utläsa från tidigare rättsfall att "inhägnat område" är ett område skiljt från allmän trafik. Man får också endast köra traktorn (A) under kortare sträckor mellan ägor utan körkort.

En allmän väg utgör inte ett inhägnat område vilket betyder att det är förbjudet för dig att köra traktorn, även om det är en kort sträcka. Eftersom du är under 15 år och därmed inte straffbar, så kan du personligen inte straffas för att du kört olagligt men dina föräldrar kan bli ansvariga.

Har du några ytterligare frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare