FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2021

Får man köra mot rött trafikljus för att släppa förbi ett utryckningsfordon?

Hej!

Min fråga är kort och gott om man får köra mot rött trafikljus för att släppa förbi ett blåljusfordon med sirenerna på?

Tänker mig att för ambulans och brandbil borde man kunna resonera kring bestämmelserna i 24:4 BrB och hävda nöd då man kan anta att ett sådan utryckningsfordon är påväg till någon form av olycka där liv och hälsa kan vara i fara. För polisbil tänker jag att polisens instruktioner ju går före de regler som ges från trafikljus.

Är jag helt ute och cyklar eller är detta rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De undantag mot trafikregler som bland annat polisen får göra regleras i trafikförordningens 11 kapitel. De undantag från trafikregler som gäller vid normal tjänsteutövning och vid brådskande ärende gäller även i trängande fall, och då får polisen bland annat köra mot rött och behöver inte stanna vid stoppskylt, med mera. Polisen får även i trängande fall påkalla fri väg under utryckningskörning.

Dessa undantag i trafikförordningen är dock inte tillämpliga på andra biltrafikanter, men när ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener så är du skyldig att underlätta framkomligheten för fordonet (2 kap 5 § trafikförordningen). Om du försöker väja för att kunna släppa fram utryckningsfordonet är du skyldig att göra det med stor försiktighet så att ingen kommer till skada.

För att svara på din fråga så är det korta svaret nej, enligt lag så får du inte köra mot rött ljus. Om det dock inte finns något annat alternativ än att köra mot rött för att släppa fram utryckningsfordons och detta sker med stor försiktighet så att ingen skadas, så är sannolikheten väldigt låg att du skulle bli bötfälld för att ha släppt fram fordonet. Det är med andra ord sunt förnuft som gäller, det viktigaste är att du inte tar onödiga risker och inte skapar nya olyckor.

På polisen hemsida kan du läsa mer om trafikregler angående utryckningsfordon, du hittar den här. Räddningstjänsten Östra Götaland har också en hemsida där de informerar om hur du i trafiken bör agera vid utryckning, du kan läsa mer här.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare