FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/03/2021

Får man köra en moped klass 1 utan blinkers?

Får man köra utan blinkers på moped klass 1 och signalera med händerna istället medans man väntar på nya blinkers?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din moped i originalform har blinkers, måste du ha fungerande blinkers och använda dem. Av vad som framgår av 65 § i trafikförordningen så är det krav på att föraren ska ge tecken med körriktningsvisaren (blinkers) för att visa sin avsikt vare sig det handlar om att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled. I samma lagrum framgår det dock att om fordonet inte har körriktningsvisare, så ska föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Det går alltså bra att använda armen men det bör inte vara en långvarig lösning i ditt fall eftersom jag antar att din moped i början var monterad med blinkers och då bör du ha fungerande blinkers.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare