FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/08/2020

Får man köra en kortare sträcka utan körkort?

Jag har körkort. Kan jag köra ett kort distance, mindre än ett km, utan körkort? Till exempel, på landet mellan hus och stranden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om man får köra en kortare sträcka med en personbil utan att ha körkort. Regler om detta finns i körkortslagen (KörkL) och lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Är det tillåtet att köra en kortare sträcka utan körkort?

För att få köra en personbil måste du alltid ha ett gällande körkort (2 kap. 1 § körkortslagen). Om du kör bil utan körkort kan du dömas för brottet olovlig körning (3 § TBL). Straffet blir då oftast böter. Det är med andra ord alltid olagligt att köra bil utan körkort, även om du bara kör en kortare sträcka.

Eftersom det inte framgår av din fråga vilken typ av fordon som du vill köra kommer jag också att gå igenom vad som gäller för andra fordon än personbil. Det är nämligen tillåtet att köra en kortare sträcka utan körkort med en traktor A och motorredskap klass II (2 kap. 2 § KörkL). Däremot är det bara tillåtet att köra till och från en arbetsplats eller för att transportera sig mellan marker som man själv äger. Ett exempel kan vara om du äger en gård och en närliggande äng. Då är det alltså tillåtet att köra utan körkort mellan markerna med en traktor, för att exempelvis utföra arbete på ängen. Däremot är det inte tillåtet att köra mellan ditt hus och en strand som du inte äger.

Sammanfattning

För att sammanfatta är det alltså aldrig tillåtet att köra en personbil utan körkort, inte ens om det bara är en kortare sträcka. Däremot är det tillåtet att köra traktor A och motorredskap klass II en kortare sträcka utan körkort. Detta gäller dock endast om du till exempel behöver köra traktor för att kunna utföra arbete på mark som du själv äger. Det är med andra ord inte tillåtet att köra något körkortspliktigt fordon utan körkort mellan ditt hus och stranden. Om du ändå gör det kan du dömas för brottet olovlig körning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare