FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/06/2020

Får man köra en "fatbike" med effekt på över 250 watt på en cykelbana?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få använda en elscooter/ "fatbike" på en cykelbana krävs det att fatbiken uppfyller det krav som gäller för cyklar enligt lagen om vägtrafikdefinitioner. Detta innebär att fatbiken inte får gå snabbare än 20 km/h och att motorns effekt inte får överstiga 250 watt, se 2 § i lag om vägtrafikdefinitioner. Om motorns effekt överstiger 250 watt räknas fatbiken inte som en cykel och får således inte köras på cykelbanor.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare