FrågaÖVRIGTÖvrigt13/01/2023

Får man köpa snus till personer under 18 år?

Hej, får jag som en 18 åring köpa ut snus för en 17-16 årig person eller är det olagligt? Kommer jag få skit av polisen eller spelar det inte någon roll?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Eftersom din fråga rör försäljning av tobak samt vilka åldersgränser som gäller, är det Tobakslagen som är tillämplig.

Enligt 5 kap 18 § första stycket Tobakslagen är det förbjudet för näringsverksamheter, alltså exempelvis butiker, att sälja tobak till personer som inte ännu har fyllt 18 år. Om butiken misstänker att tobaket är avsett för någon under 18 år ska inte butiken sälja snuset ifråga, 5 kap 18 § andra stycket tobakslagen

Det finns dock inget i lagen som hindrar dig som privatperson från att köpa snus eller annan tobak till personer under 18 år. Det kan dock uppmärksammas att om du gör detta kontinuerligt så skulle det kunna klassas som näringsverksamhet, vilket är förbjudet utan tillstånd och därför kan du riskera att straffas för det, 10 kap 1 § 1 st tobakslagen

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare