Får man ha armen utanför fönstret när man kör bil?

Får ja ha min arm/hand utan för mitt sido fönster när jag kör bil

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen bestämmelse som uttryckligen förbjuder att ha armen utanför fönstret medan man kör bil. Däremot har du som bilförare, likt alla trafikanter, en skyldighet att iaktta omsorg och varsamhet i trafiken (2 kap. 1 § trafikförordningen). Om du inte kan framföra ditt fordon på ett trafiksäkert sätt när du låter armen hänga utanför ena bilfönstret, är det alltså inte tillåtet att göra det. Ifall du skulle orsaka en trafikolycka och det går att koppla att det är detta körsätt som gjort att du brustit i din omsorg och varsamhet, kan du komma att dömas till vårdslöshet i trafiken (1 kap. 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott).

Sammanfattning

Så länge du kan framföra ditt fordon på ett trafiksäkert sätt är det tillåtet att köra bil med ena armen utanför bilfönstret.

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare