FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/08/2020

Får man genomföra en utbildning hos försvarsmakten om man finns med i belastningsregistret?

Hej! Nu är jag 18 och jag väntar på min kallelse till mönstring. Har väntat länge nu på att få mönstra och är väldigt säker på att jag kommer klara av alla fys tester. Men tyvärr så gjorde jag något väldigt dumt. Jag gick över järnvägen när bommarna var påväg ner och 2 poliser såg mig. De stoppade mig och bad mig om mitt person nummer. Sen sa de att jag skulle få böter på 3000kr samt att jag skulle få en prick i registret i 5 år. Detta är första gången jag får prata med polisen eller kort sagt jag gör något olagligt. Kommer detta att förhindra mig från att göra en utbildning hos försvarsmakten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kommer detta att förhindra dig från att göra en utbildning hos försvarsmakten?
Till att börja med så finns det vissa behörighetskrav till grundutbildningen med värnplikt, bl.a. att man är över 18 år och är svensk medborgare. Därefter görs det en mängd olika tester och sedan görs det även en säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen innebär att man gör en kontroll i polisens brotts- och misstankeregister. Visar det sig att personen i fråga har begått ett brott kommer hen få avslag på sin ansökan i och med rekryttestet och kommer inte få påbörja sin grundutbildning. Svaret på din fråga blir alltså ja, det kommer förhindra dig att göra en utbilldning hos försvarsmakten.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare