FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis14/05/2022

Får man filma polis?

Hej får man filma polisen när dem stoppar mig ? Och ifall dem säger att jag inte får filma va gör jag då? Vid en vanlig poliskontroll alltså

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Du undrar alltså om man får filma en polis när de utför en kontroll, samt om de har befogenhet att stoppa ditt filmande.

Inget förbud

Generellt sett finns det inget konkret förbud mot att filma poliser när de utför sitt arbete. Dock finns vissa undantag till detta.

Kränkande fotografering

Enligt 4 kap. 6 § brottsbalken (1962:700, BrB) är det ett brott, specifikt kränkande fotografering, att filma eller fotografera någon i hemlighet på en icke allmän plats, såsom inne i en bostad, en toalett, osv utan dennes samtycke.  Med hänsyn till syftet med fotograferingen och övriga omständigheter kan dock filmandet vara försvarligt. Så kan bland annat fallet vara om fotograferingen sker i syfte att inhämta bevis till misstänkt brott eller sker i nyhetssyfte. När du stoppas på vägen befinner du dig på en allmän plats, varför det inte kan utgöra kränkande fotografering att filma eller fotografer polisen där.

Ordningssynpunkt

Enligt 13 § polislagen (1984:387) har polisen rätt att avlägsna eller avvisa den som genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för den allmänna ordningen om det är nödvändigt för att upprätthålla ordningen. Detta innebär att om ditt filmande innebär att den allmänna ordningen störs eller utgör en omedelbar fara för denna har polisen rätt att avvisa eller avlägsna dig från platsen, alltså stoppa ditt filmande. Vid frågan om avvisning eller avlägsning är nödvändigt ska en proportionalitetsbedömningen göras av polisen innebärande att den minst ingripande åtgärden ska användas för att uppnå målet, alltså allmän ordning. Detta innebär att polisen innan de bestämmer sig för att avvisa dig ska försöka uppnå den eventuellt hotade ordningen genom tillsägelser eller varningar. Proportionalitetsbedömningen måste göras eftersom möjligheten att filma eller fota på allmän plats utgör ett medel för att uttrycka sin grundlagsstadgade yttrandefrihet.

Sammanfattningsvis kan sägas att du har rätt att filma polisen då det är på en allmän plats och att du inte stör den allmänna ordningen genom att filma. Alltså har polisen då inte rätt att avbryta ditt filmande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Hanna FolkungerRådgivare