FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/11/2022

Får man filma en polis under ett gripande och kan man uppmanas att sluta filma?

Får man som åskådare filma en polis som griper en gärningsman på allmän plats så länge man uppenbart inte stör ordningen, (är i vägen eller liknande.) Om svaret ovan är ja, får en polis uppmana samme person som filmar att omedelbart sluta filma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man som åskådare får filma en polis som griper en gärningsman, samt om en polis får uppmana personen som filmar att sluta filma.

Får man som åskådare filma ett gripande?

Det är tillåtet att filma människor som befinner sig på en allmän plats, även utan deras samtycke. Det är därmed inte kriminaliserat att filma en polis under ett gripande. Om det gäller privata utrymmen (exempelvis i dess bostad, på en toalett, eller ett liknande utrymme) kan det däremot vara fråga om kränkande fotografering vilket är ett brott (4 kap. 6 a § brottsbalken).

Så som du nämnde i frågan, gäller detta så länge det inte stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för den allmänna ordningen. Polisen får om det är nödvändigt avvisa eller avlägsna personen från platsen och därmed stoppa filmandet (13 § polislagen). Detta gäller för att upprätthålla ordningen och det ska vara fråga om en pågående ordningsstörning. Polisen kan därmed hindra person att filma om det stör i deras tjänsteutövning (genom att vara i vägen eller liknande) eller om det innebär en säkerhetsrisk.

Kan en polis uppmana till att sluta filma?

Polisen kan alltså inte hindra en person att filma på allmän plats. Om polisen skulle be en person att sluta filma är det alltså inte ett hinder för att fortsätta, så länge det inte bryter mot lagen eller ordningsregler.

Sammanfattningsvis är det tillåtet att filma en polis som griper en gärningsman på en allmän plats. Polisen kan inte stoppa dig från att filma om det inte stör den allmänna ordningen eller handlingen bryter mot annan lag.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare