FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2023

Får man anmäla personer som befinner sig i direkt närhet till brottshandlingen?

Hej! Får man anmäla personer som befinner sig i direkt närhet till själva brottshandlingen? Vår son som är 14 år fick en polisanmälan om kränkning men han menar att han är oskyldig. Händelsen utspelar sig på en skola där ett par elever kränker en annan elev. Vår son var utanför sitt klassrum i väntan på att få komma in och såg detta men ingrep ej. Han känner inte personerna och påpekar att han inte var delaktig i detta. Nu har han fått en anmälan på sig då skolan angivit alla som befann sig i direkt närhet till själva händelsen. Är detta riktigt att man kan anmäla personer som befinner sig i närheten och inte ingriper då dem själva kanske är rädda? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man anmäla personer som befinner sig i närheten av ett brott?

Vem som helst som misstänker att någon begått ett brott kan polisanmäla. Om er son fanns i närheten av brottsplatsen är det skäl att misstänka att han skulle ha kunnat gjort sig skyldig till brottet. Därmed kan skolan polisanmäla er son för brottet om de misstänker honom.

Inte olagligt att underlåta sig att ingripa

Det han gjorde var dock inte olagligt. I Sverige har vi ingen civilkuragelag. Det innebär att man som regel inte gör sig skyldig till något brott om man inte ingriper i att t.ex hjälpa någon annan i nödsituationer. Endast i undantagsfall kan man göra sig skyldig till brott om man underlåter att göra något såsom att inte ingripa i en situation där någon t.ex blir misshandlad. De fall man trots allt kan bli dömd för brott om på grund av underlåtenhet är om en regel explicit uttrycker att underlåtenhet är kriminaliserat eller om man är i en s.k garantställning. Garantställning innebär då att man i vissa situationer eller relationer ändå kan anses vara skyldig att ingripa. Det rör sig dock t.ex om man är en livvakt och väljer att inte ingripa om någon håller på att drunkna eller om en förälder inte ringer ambulans om ens barn skadats. Det är alltså då ens ställning i situationen som gör en skyldig till att ingripa.

I det här fallet är det dock inte troligt att er son skulle kunna hävdas ha någon garantställning i detta fallet, speciellt med tanke på hans unga ålder. Därmed torde inte det finnas någon skyldighet för honom att ha ryckt in i situationen och han gjorde därmed heller inget brottsligt genom att inte rycka in.

Man blir ej åtalad om man är under 15 år

Viktigt att poängtera i den här situationen är också er sons ålder. Även om man kan begå brottsliga handlingar när man är under 15 år så kan man inte  dömas till någon straffrättslig påföljd för dessa, 1 kap. 6 § Brottsbalken. Hade er son varit skyldig till något brott är det istället socialtjänsten som kommer kopplas in. Det blir då inte frågan om fängelse eller böter utan socialtjänsten tar då beslut om hur fallet ska behandlas. Då er son dock inte är skyldig och inte begått något brott har ni ingenting att oroa över gällande polisanmälan mot honom.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Behöver ni mer hjälp och rådgivning är ni välkomna att boka tid hos en av våra jurister på lawline.se/boka eller skriva till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare