FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/02/2022

Får man äga ett svärd om man är under 18 år?

Får man äga ett svärd (eller liknande vapen t.ex katanas, glavie, stridsyxa m.m) om det inte är vasst eller slipat om man är under 18 år och man gör det själv. Det här är en fråga för mig och mina vänner som tänker försöka göra ett rp projekt där vi gör egna vapen av t.ex trä och aluminium.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör åldersgränser med hänsyn till svärd och liknande vapen regleras primärt i lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, även mer vardagligt kallad för Knivlagen.

Finns det åldersgränser för att äga ett svärd?

Det finns inga åldersgränser som gäller för att äga eller tillverka svärd, katanas eller stridsyxor. Den åldersgräns som finns kopplat till ägande gäller enbart springstiletter eller springknivar. Dessa får inte innehas av en person under 21 år (1 § 3 stycket Knivlagen). Som utgångspunkt så får ni dock inte sälja eller överlåta det ni har tänkt skapa till någon annan som är under 21 år, vilket kan vara bra att veta om (2 § Knivlagen).

Vad kan annars vara bra att tänka på vid tillverkning av svärd för ett rp-projekt?

Frågan är kopplad till att tillverkningen kommer ske i syfte att göra ett rp-projekt, jag förutsätter att det syftar på role-playing. Projektet skulle kunna innebära att ni filmar på en annan plats än där ni tillverkar vapnen som ska användas till detta. Knivar och andra vapen som t.ex. svärd, som anses vara ägnade att användas vid brott får inte innehas på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs. Vidare får sådana vapen inte finnas i fordon på allmän plats (1 § 1 stycket Knivlagen).

Det finns undantag till denna regel och det gäller primärt om innehavet är befogat, det kan t.ex. vara för hantverkare som behöver bära kniv för deras yrkesutövning (1 § 2 stycket Knivlagen). Även om ni anser att ni har en anledning för ert innehav så skulle jag skulle rekommendera att ni är försiktiga med val av plats för tillverkning, inspelning och hur ni har tänkt att transportera dessa svärd och dylikt. Om ni skulle anses bryta mot förbudet om att inneha farliga föremål på allmän plats och det inte ska anses som en ringa överträdelse, så är det straffbelagt med böter och upp till 6 månaders fängelse (4 § Knivlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare