FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/05/2018

Får jag sälja min makes fastighet utan hans samtycke?

Vi är ett gift par sedan 1970 ,Köpte hus 1973 ,som ägare står min man . På ett av lånen står bådas namn .

Vad händer om min man blir svårt sjuk och inte kan tala eller skriva.

Kan jag sälja huset om jag skulle behöva det ??

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med ding fråga!

Din fråga behandlas utifrån 7 kapitlet i äktenskapsbalken (ÄktB).

Även om det är din make som äger fastigheten kan fastigheten anses vara eran gemensamma bostad om den är avsedd som eran gemensamma hem och om egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål (7 kapitlet 4 § ÄktB).

Om det är så att eran fastighet ska anses vara eran gemensamma bostad är huvudregeln att en make inte får utan den andra makens samtycke sälja fastigheten som utgör makarnas gemensam egendom (7 kapitlet 5 § 1 stycket 1 punkten ÄktB).

Det finns dock ett undantag till denna regel. Om din make inte kan lämna giltigt samtycke eller om dennes samtycke inte kan inhämtas inom rimlig tid behövs det inte något samtycke (se 7 kapitlet 7 § ÄktB). Enligt motiven till dessa regler framkommer det att om den andra maken är "sinnessjuk eller sinnesslö, behövs det ingen samtycke".

Ett hus som ägs gemensamt av två makar kan den ena maken sälja utan den andras samtycke om det är så att ett giltigt samtycke inte kan inhämtas från den andra maken på grund av att denne inte skulle förstå vad ett samtycke innebär. Du skulle alltså kunna sälja huset om du skulle behöva det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Vänd dig gärna till os igen om du har flera funderingar!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare