FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2020

Får jag bestämma hur mycket umgängestid barnet ska ha med den andra föräldern?

Jag har ensam vårdnad över min dotter på 4 år. Hennes pappa har haft sporadisk kontakt med henne och hade umgänge i umgängeslokal som vi själva ansökte om, I ungefär 10 mån. Sen hade han varannan helg hos kompisar, han bodde ca 17 mil bort. Över sommaren så har han haft henne varannan vecka där han bor. Varje gång har min mamma haft henne över dagen, (hon bor i närheten) och hon har känt på hennes kläder att dom stinker rök(han röker alltså inne,erkänt)hon har långa naglar, oborstat hår, luktar illa i underlivet och gråter okontrollerad varje gång hon lämnar tillbaka henne. Pappan har heller inga pengar, och sluttande umgås med henne varannan vecka då jag räknade ut hur mycket pengar han skulle få.Pappan har alltid varit ovårdad. Han luktar fruktansvärt äckligt, av smuts och Urin. Kläderna är förstora och smutsiga, han är helt svart under naglarna och hans tänder håller på att ramla ur. För 2 år sen så försökte jag dra ner på umgänget då jag inte ansåg att det var bra för min dotter att umgås längre stunder som en hel helg med honom då hon alltid är ledsen och ovårdad där. Då kontaktade han en advokat och tänkte ta upp mig i rätten. Jag är rädd för att gå till tingsrätten då han kanske får gemensam vårdnad eftersom han inte missbrukar, slår henne och har ett boende. Min dotter älskar allt och alla men Är förstörd när hon ska till honom. Vad får jag bestämma hur mycket umgänge de ska ha?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Umgängesrätten

Huvudregeln är att barnet ska ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Det är barnets bästa som ska vara avgörande för alla beslut som rör umgänget, far barnet illa av umgänget i dess nuvarande form bör umgänget ändras. Umgänget kan se ut på olika sätt och inte enbart genom fysiska träffar, till exempel kan kontakten ske genom Skype eller telefon. Umgänget kan även under en viss tid ske med ett så kallat umgängesstöd om det anses att umgänget inom en överskådlig framtid kan ske utan umgängesstöd (6 kap. 15 c § föräldrabalken).

Situationen i ditt fall

Dottern ska självklart även hos pappan få en adekvat omvårdnad. Är omvårdnaden så pass bristfällig att barnet påverkas negativt talar detta för att ett umgänge där pappan ensam umgås med barnet inte fungerar.

Du har inte skrivit någonting om ett eventuellt avtal eller en dom som reglerar umgänget i dess nuvarande form. Vill du minska umgänget eller att umgänget sker på något annat sätt och du och pappan inte själva kan komma överens om detta, måste du vända dig till rätten för att få umgänget ändrat. Rätten kommer då utefter omständigheterna i ditt specifika fall besluta om ett umgänge som sker på ett sätt som är förenligt med barnets bästa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare