Får jag ärva efter min son, även om han testamenterar bort allt till sin flickvän?

Arv.

Jag undrar min son är sjuk och vill testamentera allt till sin flickvän.

Jag undrar som Mamma om jag får ärva något.?

Han har också en halvbror med annan Mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv inom familjen delas upp i olika arvsklasser som regleras i 2 kap ärvdabalken. Den första arvsklassen gäller när barn ärver efter sina föräldrar. Barnen kallas bröstarvinge och ärver med lika delar efter sina föräldrar, se 2 kap 1 § ärvdabalken. En bröstarvinge har alltid rätt minst halva sin del av arvet, även om föräldern har testamenterat kvarlåtenskapen till någon annan. Det kallas för laglott, se 7 kap 1 § ärvdabalken.

I det fall din son inte har några barn, ärver du som mamma, och din sons pappa med lika delar, eftersom ni tillhör den andra arvsklassen, se 2 kap 2 § ärvdabalken. När ärver alltså före syskon. Det innebär att halvbrodern inte ärver någonting ifall ni båda föräldrar lever. Den andra mamman har ingen legal arvsrätt, eftersom de inte är släkt.

De är endast bröstarvingarna i första arvsklassen som omfattas av laglottsskyddet. Det innebär att om din son vill testamentera sin kvarlåtenskap till sin flickvän, är det fullt möjligt utan att du kan motsätta dig det. För att kunna testamentera krävs det dock att din son är över 18 år, se 9 kap 1 § ärvdabalken.

Sammanfattning

I det fall din son inte har några barn, ärver hans föräldrar efter honom. Det vill säga du och pappan. Ni har dock ingen rätt till arv i det fall din son väljer att testamentera kvarlåtenskapen till sin flickvän. För att din son ska kunna upprätta ett testamente krävs det att han är över 18 år. Skulle du eller din son behöva ytterligare hjälp i frågor kring arv och testamente, är ni varmt välkomna att vända er till oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare