Får jag arv efter min moster och farbror?

Mina föräldrar var gifta med var sina syskon (moster och farbror) och dom har inga barn och mina föräldrar är döda. Ärver jag och min syster dubbla lotter ifall det inte finns något skrivet testamente eller något annat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Om din moster och farbror inte har skrivit något testamente eller liknande får vi använda oss av ärvdabalken (ÄB) för att hitta svar. När det gäller arv pratar man om arvsklasser. Det finns tre stycken. Man börjar i den första arvsklassen, skulle det finnas någon som tillhör denna så stannar man här. Finns det ingen i den första arvsklassen går man vidare till den andra. Saknas det även någon i den andra arvsklassen går man vidare till den tredje och sista arvsklassen. För att man ska kunna gå vidare till en arvsklass får det inte finnas någon i den tidigare.

I första hand är det den avlidnes barn och barnbarn som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Vad jag förstår det som finns det inga barn efter varken din moster eller din farbror. Man går då vidare till den andra arvsklassen. Till den andra arvsklassen hör den avlidnes föräldrar, med andra ord din mosters och farbrors föräldrar. Om dessa har gått bort träder föräldrarnas barn i deras ställe, med andra ord den avlidnes syskon. Det är i ditt fall dina föräldrar som skulle falla in här. Den andra arvsklassen stannar däremot inte där, utan om ett syskon har gått bort kan även syskonbarn ärva (2 kap. 2 § ÄB). Eftersom du och din syster är syskonbarn till både er moster och farbror faller ni därför in i den andra arvsklassen. Du och din syster träder in i era föräldrars ställe, vilket gör att ni har rätt till arv.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig! Är det något annat du funderar på är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare