FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/05/2020

Får inte tag på min offentliga försvarare - vad ska jag göra?

Hej! Har en förhandling nu på torsdag den 7/5 2020, jag är misstänkt för bedrägeri på blocket. Har sökt min försvars advokat utan resultat lämnat meddelande m.m. Men han hör ej av sig, nu är det två dagar kvar och jag sitter här helt ovetande och det gör mig väldigt frågande? Vad gör kag? Kan jag byta? Vart vänder jag mig till då? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är du missnöjd med den försvarsadvokat som du blivit tilldelad så kan du ha rätt att byta, isåfall måste du kontakta den tingsrätt som förordnat försvararen och ange dina skäl. Exempelvis att du inte har förtroende för denne eller att försvararen inte fullgjort sitt uppdrag. Eftersom rätten gör en intresseavvägning mellan de skäl du angett och de extra kostnader som ett byte kan medföra så är det oftast lättare att få igenom ett byte tidigt under förundersökningen. I och med att din huvudförhandling förväntas hållas den sjunde maj så skulle jag rekommendera att du kontaktar tingsrätten du kommer infinna dig i, alternativt den advokatbyrå som din försvarsadvokat arbetar på.

Om du anser att din advokat har brutit mot god advokatsed så kan du kontakta Advokatsamfundet och göra en disciplinanmälan. Att göra en anmälan kostar ingenting.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare