FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/03/2021

Får föräldrar uppfostra sina barn hur de vill?

Jag och mitt ex har ett barn tillsammans. Hon bor hos mig varannan vecka. Problemet är att mamman har så kallad friuppfostran och tycker att hon ska lära sig själv om det mesta. Vilket jag tycker är helt sjukt. Hon är bara 5 år. Mammans fria uppfostran har bidragit till att hon lyssnar aldrig på sin mamma istället. Mamman vägrar att inse detta. Bara får någon vecka sedan så fick jag och min sambo åka hem till mamman för att jag är tvungen och säga åt mitt barn att klä på sig för det är kallt ute. Mamman hade tjatat på henne länge att hon måste dra på sig sina andra byxor så hon inte blir kall och sjuk. Då är min fråga: Bör jag säga åt mamman att det är hennes vecka och hon ska ta hand om det, eller har jag skyldighet som pappa att åka dit och säga åt henne?

PS: Har även varit tvungen att säga åt henne över telefon att hon måste lyssna på sin mamma.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att båda vårdnadshavarna är skyldiga att besluta tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § föräldrabalken (FB)). Till exempel ska vårdnadshavarna gemensamt besluta om frågor som rör barnets skolgång eller hälsa. Det innebär dock inte att båda föräldrarna måste bestämma tillsammans i alla frågor. När vårdnadshavarna inte bor tillsammans får den föräldern som har hand om barnet själv fatta beslut i vardagliga uppfostringsfrågor (prop. 1997/98:7 s. 54).

Det innebär att mamman i princip får bestämma själv hur hon vill lösa olika uppfostringsfrågor när barnet är hos henne, och att det är en fråga som får lösas inom ramen för din relation med mamman.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare